Helsen og kaffe
Forskerne som har fulgt 9849 personer i gjennomsnittlig 19 år, konkluderer med at de som drikker mer enn to kopper kaffe hver dag, bare utvikler halvparten så mange tilfeller av kroniske leversykdommer som de som drikker én kopp eller mindre. Ernæringsforskerne i Oslo samarbeidet med den amerikanske forskeren David R. Jacobs, og fikk anledning til å benytte seg av en stor amerikansk studie (Iowa Women's Health Study). De bestemte seg for å se på om kaffe kunne være en risikofaktor i forhold til dødelighet knyttet til bestemte gruppe sykdommer. Data tyder på at antioksidanter kan være en beskyttende faktor i forbindelse med utvikling av mange sykdommer, sier studiens førsteforfatter, Lene Frost Andersen. Kaffe har veldig høy antioksidantkapasitet. Hvilken fysiologisk effekt disse antioksidantene har, vet vi ikke. Studien tyder imidlertid på at antioksidantene i kaffe faktisk kan redusere oksidativt stress. Dette er en grunnleggende sykdomsmekanisme som fremmer alvorlige sykdommer, forklarer hun. Studien er basert på data fra 27 000 eldre kvinner, som ble fulgt over 15 år. Resultatene viser at kvinnene som drakk moderate mengder med kaffe (1-3 kopper om dagen) hadde 20-25 prosent lavere risiko for hjerte-og karsykdommer og betennelsesrelaterte (inflammatoriske) sykdommer. Kategorien inflammatoriske sykdommer har forskerne definert selv. Det er altså en ny kategori som omfatter mange forskjellige sykdommer, for eksempel sukkersyke, Parkinsons sykdom, Alzheimers sykdom, i tillegg til flere lungesykdommer, leversykdommer, nyresykdommer og leddgikt. Alle disse sykdommene er relatert til betennelsesreaksjoner og oksidativt stress. Et annet viktig funn er at den positive effekten av kaffedrikking forsvinner dersom du drikker mer enn fem kopper om dagen.
Tre til fem kopper daglig skal mer enn halvere risikoen for å rammes av demens og Alzheimer senere i livet.
- Kaffeens raskt stimulerende effekt er velkjent, men den langsiktige virkningen på det sentrale nervesystemet har hittil vært ukjent, sier Miia Kivipelto, forsker ved Karolinska instituet i Stockholm, til Journal of Alzheimer disease, ifølge dn.se. Kivipelto er forskningsleder for den ferske studien. Tidligere studier har vist at kaffe beskytter mot Parkinson, diabetes type 2 og mot hjerte- og karsykdommer. - kaffe inneholder mye antioksidanter og andre stoffer som beskytter nervesystemet. Derfor er det logisk at det også beskytter mot demens og Alzheimer, sier Kivipelto. Studien viser at kaffe kan redusere risikoen med 60 til 65 prosent. 1409 personer har gått gjennom gjentatte intervjuer i studien, ifølge AFP.
De ble først spurt om deres kaffevaner da de var i 50-årsalderen. I 1998 var testdeltakerne i alderen 65 til 79 år gamle, og gikk gjennom undersøkelser av blant annet hukommelsen. Det viste seg at 61 personer hadde fått demens. Av disse hadde 48 Alzheimer. Studien viste at det var en klar sammenheng mellom kaffedrikking og redusert risiko for demens og Alzheimer. - Det finnes en eller to tidligere studier som viser at kaffe har en positiv effekt på hukommelsen, men dette er den første studien som retter seg direkte mot demens og Alzheimer, sier Kivipelto. Hun peker på at tidligere studier har vist at kaffe beskytter mot diabetes, en sykdom som knyttes opp mot Alzheimer. Kivipelto sier også at det å være fysisk aktiv halverer risikoen for demens. Kilde: Adresseavisen 2009
(08:20) Kari Jaquesson har denne måneden en rekke sunnhetstips til seerne. I dag kommenterer hun kaffe : |
Sist oppdatert (fredag 25. juni 2010 06:49)


